lördag 14 september 2019

Wallox-Säby Knivsta


Idag har jag varit vid Wallox-Säby några timmar..
Jag har fått för mig att stenarna står i ett slags geometriskt
kalendariskt system.
Men jag vet ingenting om detta det känns bara mer logiskt än
"lite stenar här och var"..
Eller klassikern
 "religösa begravningsritualer av mystisk ursprung"


"En rektangulär stensättning 7x12 meter"
säger mig ingenting..
Det här är stora stenar,att konstruera en rektangel i denna storlek
måste tagit tid ?
Sen har jag även räknat sten för sten längst alla sidor,samt observerat
dom som tex är röda ..osv..


I utkanten ligger 2 kvadratiska stensättningar .
Antalet stenar per sida är oerhört tillfredställande att
få till en snygg "forntida uträkning" ,så nu åker jag
runt ett varv till bland mina gravfält för att räkna kvadratiska 
stensättningar...


Sen älskar jag treuddar..
Att konstruera en däremot är en annan femma.
Den här fick jag till 7 m per sida,men antalet stenar
var olika per sida...
Kollar även grader,riktningar men det varierar stort ,ibland
snurrar kompassen bara..



Finns en del appar som kan räkna ut azimut och sådant.
Därav "fantasispekulerar" jag i att se om stensättningarna
följer olika "säsonger" typ sommarsolståndet,
vintersolståndet osv..Ifall jag kan hitta graden eller azimuten
och sedan räkna tillbaka tills det passar stensättningen.
Men än så länge är det för snurrigt för mig att räkna hit och dit..



Sådant här gillar jag,
du ser bara 3 stenar,inget mer med det tänker du.
Men jag som går fram och tillbaka och mäter olika 
avstånd emellan stenarna,
får det till något annat.
"En linje som delar sig till andra riktningar"..typ..
Inget unikt fenomen för detta "gravfält" har observerat det på
en hel del..


Här finns det många "pyramidstenar" ,
det är knappast "slumpmässigt" att dessa geometriska stenkonstruktioner
befinner sig här och var..


"Ett gravfält med "pyramidstenar" 
Vad f** för religiös symboliskt syfte tror du dom har haft?
I sådana specifika mått efter varandra`
va ??
"Nä men det vet ingen.."
-Men det ska jag ta reda på..



Sen har vi dom här runda "Klot stenarna" dom har jag idag
mätt för sig runt hela gravfältet..



Kan bli lite snurrigt mellan bladen men nu har jag som sagt
avstånd mellan "specifika" stenar,så resten kan jag kanske såsmåningom
räkna ut...Vi får se..