måndag 23 september 2019

Vallbyåsen Husby-Långhundra


Varit på Åsen idag..
Har hittat  några coola appar som räknar in 
olika slags "observationer" sol och månen osv..
Riktigt coolt..


Sen såg jag detta..
Vad har hänt här ?
Om det varit en "spricka" i stenen så borde den väl
inte ha lämnat sådant här rakt snitt ?
Sen ser det ut som om någon har vikat på stenen fram och tillbaka..
Stenen fortsätter kanske 1 meter till ner i marken...
(en stor pjäs alltså,jag var väl här senast för ett par veckor sedan
så detta måste hänt nån gång  emellan )
Jag blev och är ganska orolig över detta...



Hus som helst så har jag mättit stenarna i mitten sektionen..
Från fyrkanten och runt,här är det stora stenar som bjuder på
många överaskningar..
Jag har gått med mitt mätt hjul fram och tillbaka,
ser jag en sten som ligger på samma "linje" så
mäter jag avstånden och "hänger på"..
Därav kommer dessa avancerade matematiska
uträkningar som jag inte fattar något av annat än 
att dessa stenar är inte placerade här "slump mässigt"
oavsett hur dom ser ut..


Som dom här tex,Avståndet emellan första stenen till den bakom
enen är 13 meter,sedan gick jag till nästa varpå det hela
blev 13 meter,varpå jag fortsatte i riktningen till
en annan stor sten som såklart blev 13 m oxå..
För att vara på den "säkra" sidan började jag mäta från
en annan sten varpå jag fick ännu mera
specifika avstånd och mått..



Titta på den här pjäsen..
Den enda "röda stenen" i denna sektion som även är "formad",
En trevlig sten att sitta på och fundera vilket jag
brukar göra..



Stora stenar i en snygg rak linje..
Med samma mått och riktningar..
Lite annat än "primitiva avgudadyrkande hedningar"
När man läser sk "arkeologiska rapporter" om 
hur dom försöker få stensättningarna på gravfälten att
"representera " trädet "Yggdrasil" eller
"död mans port" till Vallhall,men fynden i jorden visar
arabiska silvermynt från specifika kalifat, eller pärlor innehållandes
karneol,opal eller nån annan ädelsten därifrån med
förklaring att Upplänningarna hade "täta förbindelser och kontakter"
blir iallafall jag en aning fundersam..
Vilka tror du "hedningarna från Uppland" var egentligen?
Så när man kommer till en sådan här stor plats som 
ingen vet någonting ,inte ens en teori annat än 
"resta stenar och ett stort numera förstört gravfält"
funkar inte för mig då detta ställe är så
gigantiskt stort  och stenarna står så specifikt.
Varför inte mäta upp dom?
Tänk själv..
Inte fan placerar man 34 stenar i en spikrak
nord-sydling linje utan anledning?
med en  fyrkantig stensättning 8x8 varpå dom resta stenarna
fortsätter några 100 meter i samma riktning..
Men som jag alltid påpekar är att detta inte tillhör
kristedomen eller asatron därav kan ingen heller
ha något att utgå ifrån..
Jag utgår ifrån stenarna ,respekten för dom som 
gjort detta samt kunskapen och lärdomen jag får
genom att tänka lite längre än "Amen"...