torsdag 5 september 2019

119 år senare


Jag bläddrade igenom en av Upplands fornminnestidskrifter
varpå några få sidor fångade mitt vänsteröga..
Det är en liten teori om att genom astronomiska grunder,
samt orienteringen och placeringen,
kunna datera en kyrkas uppförande genom att ta reda på
tex huvudaxelns inriktning  då solens upp eller nedgång
och det "helgon " som "beskyddade" kyrkan haft sin minnesdag.

Om nu kyrkorna i Uppland har byggts efter sk "helgon" så
borde dom som byggt kyrkorna haft kunskaper i att rikta in
kyrkornas grundstenar efter "datumet" som varit
betydande för "dyrkandet" inte sant?

Då denna "helgon kult" varit av så betydande slag häromkring..
Varför skulle bönderna i Skepptuna "dyrka" en ärkebiskop
från  England? osv..
Sen om man nu gillar kalendarium så kan jag rekomendera
Vallentunakalendariet från 1198..
Om detta går att räkna ut på något sätt kan jag ge mig f** på
att hela ridån kommer gå upp.

Frågan är bara hur då jag inte har någon som helst
matematisk kunskap i sådana här uträkningar.
Men jag tänker iallafall försöka.


Brev från Professor C.V.L.Charlier
Utfärdat i Lund 6 september 1900
Och publicerat i Upplands fornminneskrift..