lördag 21 september 2019

Vaxtuna


Ormbäraren är en stor stjärnkonstellation .
Men den har ingen plats i zodiaken..



Varit i Vaxtuna hela eftermiddagen..
Vet inte vad jag sysslar med ,anteckningarna blir mer och mer
förvirrande,blandat med nya teorier om olika avstånd och
observationer.Men idag och igår har jag gått fram och tillbaka
här och mätt avstånd.
Stenen på bilden är min "siktsten" ,det är så märkligt bara då allt ligger så
förbannat synkat här..
Klart att det måste funnits någon tanke med detta?
Därav även någon som haft kunskap i att anlägga,
kvadratiska stensättningar i en rund stensättning osv..



Så varför skulle det inte ha med olika observationer att göra?
Hade det bara varit utav "primitiva" gravsättningar så ser jag ingen
som helst anledning till att anlägga sådana specifika
geometriska stensättningar överallt här..
Då hade man gjort som katolska kyrkan gör idag med begravningar..

"-Nu är det år 700 då gör vi bara fyrkantiga gravstensättningar.."
Låter det troligt tycker du?




Sen alla dimensioner på dom runda stensättningarna,
för att inte tala om "stilar"..
Om måtten är likadana överallt bland Upplands gravfält
så borde väl man kunna räkna ut detta "primitiva sätt att
anlägga gravfält" på?
Eller iallafall hitta någon slags" logisk mytologisk "förklaring?
Personligen tror jag inte på "asatron",den är lika ointressant som
kristendomen..
Jag tror inte det här är någon "religion",utan en kunskap..



Samma sak när man börjar räkna stenarna i stensättningarna,varpå
Här är ena hörnstenen röd,är det bara slumpmässigt?
Det tror inte jag däremot..


Den resta stenen står i en rund stensättning,
brevid ligger en rektangulär och på toppen en hög,
med en större sten som ligger lutad,har förmodligen varit rest eller
kanske varit taket på en liten gångrift kanske?Vad vet jag..


Den här stensättningen/högen? är märklig.
Det ser ut som en rund stensättning men i 
själva stensättingen ligger en fyrkantig?
Ena sidan med en rak stenrad är 10 m ..
Och på toppen en stor röd sten..
Den har jag roat mig med idag..


Sen har vi den här lilla stensättningen på bergshällen,
jag fick det till 14 stenar runt,även dom måste varit
rejält tunga att kånka upp hit..

osv..