torsdag 19 september 2019

Malmhagen ,gravfält,färdvägssystem,Orkesta


Nu har jag varit här igen..
Men då detta "gravfält,"färdvägsystem" är utav så stor 
omfattning så vart är alla stenar?
Om man kollar på terrängkartan så ser man koncentrationen
av runda stensättningar precis vid bilvägen..


Det här är så skumt..
"Färdvägsystem" Gravfält"
NNÖ-SSV
I hög
ca 186 runda stensättningar
3 kvadratiska stensättningar
1 rektangulär stensättning
4 triangulära stensättningar
ca 25 kvadratiska stenkretsar
och 45 resta eller klumpformiga stenar
samt 5 hålvägar

Vart då??


Några" hålvägar " hittade jag efter ett tag,
Jag antar att detta "färdvägsystem" har fortsatt 
emot Granby som ligger på andra sidan.

Vägen i korsningen in mot Vaxtuna har någon sten längst
 vägen här och där.. Planen var att försöka hitta dom fyrkantiga stenkretsarna
 så man kunde vara på hemmaplan lite men här var det omöjligt .
Och jag är bra på att hitta stenar..Men inte här..


Skogen lutar starkt här,många gropar däremot här och var..


Sen helt plötsligt dök en stor grop upp,jag höll faktiskt på att 
ramla rakt i den då tankarna var någon annanstans.

?..