onsdag 4 april 2018

Hammarby gravfält

Beståendes av ca 10 fornlämningar
Dessa utgöres av 4 högar och
6 runda fyllda stensättningar.

Läget är Krön och sidor av flack moränås.



Intryckt mellan vägen till Rosersberg och E4an ligger detta sk gravfält.
Högarna är trots den omfattande förstörelsen endå imponerande att 
besöka.


Hammarby ligger förövrigt i täten av fornuppländska
viktiga platser.


Jag åker hit ibland när jag vill fundera lite.
Jag gillar tankegången man får när man går omkring här.
Idag var det stenarna som ligger utspridda runtomkring
högarna som fångade mitt vänsteröga.


Högarna är visserligen utgräva men har endå behållit sin
högkaraktär,däremot stenarna som ligger överallt runtomkring.
Det här är inga småstenar direkt..



Eller så har man väl dumpat stenarna här efter att ha sprängt
berget när man byggde e4an..




Här finns inga runstenar,dom står på andra sidan vägen..





Jag letar efter små detaljer på stenarna som ingen annan  lägger märke till
men som endå finns där.
Oerhört förnöjsamt när man finner strukturer och 
ordning i omkringspridda  stenar..


Sen kollar iallafall jag hur naturen ser ut på
dom gamla gravfälten.