lördag 21 april 2018

Broborg Knivsta


-Har du inte varit här tillräckligt många ggr,sa min käre far till mig idag
då jag tvingade med honom till Broborg..
Han blev faktiskt imponerad över stället.
Den allmäna reaktionen brukar oftast vara
"-Oj vad mycket sten,vilket jobb att kånka upp dom här "
sen läser man på skylten där det står en passande allmän förklaring
och sedan tänker man inte mer på det.
Jag har kommit förbi detta tänkande och spelar nu i 
en helt "annan dimension".
Idag var det klyv och huggmärken som observerades..bla..



Sen gillar jag "tankegången "som utspelar sig när man går runt,
-"ja ja jag ser men visa mig då"
eller den där sköna känslan man får när man 
hittar den första höstkantarellen fast man nu tittar på en sten
och ser något "oförklarigt sammanhang" man inte kan få ihop än..


Man har alltså kånkat upp 2 enorma stenrösen,sedan har man
använt sig av någon slags "teknik" för att få stenarna att "smälta ihop"
Att man valt just denna plats för detta utförande måste
man ha varit väl medveten om stenarna/bergarten här
för att kunna genomföra det eller hur?
Man har inte bara kommit hit och "byggt en försvarsborg",
man har kommit hit för att genomföra just den här 
"förglasade stensmältningstekniken".
Broborg är inte unikt i detta bygguppförande då det dyker upp
flera "forntida borgar" med samma teknik runt om i Europa
mestadels England/Irland..




Sen har vi det sk "borgområdet",
om man nu haft kunskapen i att använda enorma
värmetemperaturer att "förglasa sten" har man då 
inte haft kunskap i att bygga stenhusgrunder?
Borde man inte ha rensat upp själva "borgplatån" ?
Jag har väldigt svårt att se eller förstå hur det skulle
vara ett lämpligt "boområde "med alla dessa stora stenar
som ligger överallt här uppe.
Eller ännu mera  en "försvarsanläggning" då det knappast kunde
ha fått plats så pass mycket folk här..
Man har hittat lite "brända ben" och en pärla här.
Men utanför längst med Husby-Långhundra ligger
större och mer omfattande" gamla gravfält " längst med
hela vägen,
Sen har ju sen gått hela vägen runt bort till Vallby med
omfattande gravfält som Rönnängen,och Hönsgärde,
och dom inne i skogskanterna.





Jag letar efter något,jag vet inte vad men när jag ser det så
vet jag det på något märkligt sätt som jag inte kan förstå.


Runsa tex är mera "upprensat" på själva borgplatån men
inte här..


Här fick jag en liten "aha" upplevelse..?