måndag 23 april 2018

Fresta Ekeby gravfält


Ekeby gravfält ligger som alla andra gravfält som inte är 
jämnade med marken,intryckt i något villaområde .
Eftersom gravarna är plundrade och själva gravfältet förstört
så får det ligga där det ligger tills
nästa radhusslinga ska byggas.
Men jag gillar att åka hit och fundera.






Det som finns kvar av detta gravfält är endå så pass
"välmarkerat" i någon form utav
"hednisk gravfältstruktur"
Det som skiljer det åt ifrån andra är dessa
enkelstensträngar som går här och var.
Det känns som om någon hela tiden skakar om mig och
skriker "-vaka !!! -ser du inte!!
Att jag inte kan förstå gör mig vansinnig.









Det går som en slags vall i mitten där det ligger större stenrösen samt större
"klumpstenar",andra sidan ligger dom mindre runda stensättningarna ,men
det finns även sådana på den här sidan oxå..


Den här stensättningen är en bland mina favoriter.
Det är två stenar,som ser ut som dom blivit delade och särade,
sen går det från andra sidan en rund stensättning.


Från sidan ser den lilla stenen pyramidformad ut.
Sen ligger dom stora stenarna
oerhört "synkade" med varandra på något sätt..


Oavsett om man har systematiskt förstört gravfältet genom åren
så ligger dom stora stenarna kvar det ger mig någon slags tröst.
Sådant som folk inte brukar tänka på.
Det är lite som när man åker till historiska platser då brukar jag alltid kolla
dom stora stenarna runtomkring och tänka att
-Den här stenen har stått här under "Herr Greger" tid,
och den står fortforande kvar under min tid..




Om du går på en kyrkogård idag så kommer knappast 
dom gravstenarna stå kvar om 
25 år,du måste betala "för din plats" och om du inte kan det
efter din död så tar din gravsten helt enkelt bort och 
en som kan betala får din plats.


I mitten av stället ligger dom stora stenröserna,som hade inslag
av röd granit sten..Ett kommande inslag i "stenrösekulturen" jag upptäckt.






Trevligt ställe ,om man gillar gamla gravfält .
Större delen av Upplands äldre gravfält är utformade
på samma sätt med dess omfattande geometriska
stensättningar,men en del har mer att bjuda på.
Som det här tex..