torsdag 5 april 2018

Ormsta


När jag åker in till Vallentuna,stannar jag alltid
en stund vid Ormsta.
Jag är här så ofta att ungarna i skolan börjar känna igen mig.
En av lärarna sa - Ja vi brukar se dig gå och fota stenarna..

Den "tokigastentanten" i rosa munktröja..jojo


Vad kan man lära sig om ett förstört gravfält intryckt mellan
radhuslängorna ?
Stenar som ligger huller om buller,högar som är utgrävda  och har
stora gropar i sig..
Vad kan man egentligen lära sig tror du?


Du kommer förmodligen inte att lära dig eller förstå
någonting.Denna kunskap,denna enorma kunskap är
idag förklarad som "primitiv",att dom som anlade detta
hade kunskap i matematik,geometri sådant pratar man inte om.
Men med tanke på att varenda gravfält i hela Uppland
består utav dessa geometriska stensättningar så
visar det klart och tydligt på att hela Upplands befolkning
hade samma kultur innan katolska kyrkan..Och
framför allt "asatron"..
Oavsett om det varit ett litet bygravfält i utkanten
av samhället så är det samma uppläggning av 
stensättningar.
Är inte det märkligt?
Ibland är dom enklaste sakerna dom svåraste att förstå..


Här i Ormsta såg jag min första treudd.
Det är en enstensradig treudd med insvängd sida.
Förklaringen idag  till dessa treuddar är patetisk och pinsam.
Treuddarna finns i olika upplägg.
Treuddar med resta stenar i hörnen
Fyllda treuddar
Treuddar med insvängda sidor
Treuddar med en sten i mitten
osv..


Jag är lite insnöad i borr/klyv/huggmärken på stenarna.
Därav blir denna veckans runda att kolla efter det igen på mina ställen,
jag har som sagt turen att bo mitt i alltihopa så det är bara
att välja och vraka.


"Röda stenar i rösena "
Har jag sett i Vaxtuna och i utkanten av Lunda bla..



Slagstahällen i Botkyrka säger dom är en av Upplands 
skålgropsrikaste bergshällar.
Dom har tydligen inte varit här i Ormsta som
har 11 bergshällar med "skålgropsförekomsten"
som även ligger i olika väderriktningar vilket 
gör det hela så enkelt och "Primitivt" att 
förstå syftet och logiken i dom..