onsdag 18 april 2018


Broborg i Uppland är klassats som en av dom största fornborgar i landet.
Strukturen är 2 enorma stenmurar i en cirkel som enligt forskarna är en
"förglasad fornborg" då stenarna blivit utsatt för höga värmetemperaturer som
gjort att stenarna blivit glasaktiga.
Nu är det nämligen så att detta är inte unikt,möjligtvis i Uppland men i England och
Irland har förkomsten av "förglasade fornborgar" dykt upp lite här och var.
Jag har hittat 7,vilket känns ganska logiskt att se en slags koppling
borgarna emellan..!?!

En av dom är Skellinge Michael Island.
En av dom mest spektakulära platserna jag sett,hit vill jag åka.
Att detta skulle varit byggt utav munkar har jag tyvärr lite svårt att
gå med på.
Då skulle Broborg  vara det med eller?
För tekniken är ju densamma..

Så jag drog en linje från Skellinge för att se vad som ligger längst med
vägen upp till Broborg..
Det hela vart väldigt intressant..
Prova..