tisdag 5 december 2017

Vaxtuna


Vaxtunas gravfält är ett utav dom större här ute.
I anknytning till denna ligger Köhögen och den utgrävda Ljushögen
samt att Vasavägen skulle gå nedanför,varpå det finns några
hålvägar och ytterligare ett större gravfält mitt inne i skogen,
gamla vägen till Lunda alltså.


Vaxtuna är ett utav mina favoritställen och skogarna runtomkring.
Sen roar jag mig med att mäta och rita av alla stenarna här.
Om det nu ska snackas "husgrunder" så kan jag idag jämnföra
andra "husgrunder" av dåtida slag ,något slags standarmått för
att få ett hum om vad för hus det kan ha stått på platsen.
Inte för jag köper den iden men visst.
Att mäta är att veta som pappa brukar säga..


Alla dessa olika stensättningar
varför har man anlagt det så här?
Det undrar jag.




Vad är detta?





I Utkanten högst upp på backkrönet ligger gigantiska stenar 
samt 2 stora stenrösen.
Dom här stenarna är oerhört intressanta då det går 
stensträngar i olika rader ifrån dom.
Har sett liknande upplägg vid Sigridsholm i Lunda.


Men här finns varken "runstenar "eller hällristningar..



Dom "pyramidliknande" stora stenarna har även dom stenrader
som utgår ifrån dom.



Rakt över härifrån ligger ett lika stort gravfält med ca 40 resta stenar
några större rösen samt runda,fyrkantiga,treuddar stensättningar men
jag har knappt hittat dom då det är totalt igenvuxet.



I mitten av gravfältet ligger en relativt stor hög,
Man ser klart och tydligt att denna hög innehåller en 
stor stenhäll som någon har grävt brevid,
högen har även en stenkrets runt och en rest sten nedanför,
samt stensättningar runt.


"Sånt man inte pratar om.."





Nu kom jag på något..
Vallbyåsen har ju bautastenar i rader och det ligger inte långt ifrån Lunda..