söndag 17 december 2017

Skålgrops observation i Ormsta 

Logiskt tänkande.
Nu har jag visserligen varit här i snart 4 år dagligen,
men jag kan inte hitta en vettigare lösning på detta
sk "skålgropsfenomen" som ingen "historiker förstår sig på".
Om nu du står på plats som jag brukar göra så ser man en 
oerhört logisk placering utav astronomiska observationer
knackade i dessa sk "skålgropar" och istället för att 
"fantisera" så använder jag mig av att lägga kulor i groparna för att lättare
kunna se dom.
Och då mina astronomiska kunskaper sträcker sig till "karlavagnen" och
dom vanliga stjärntecknerna så har jag med mig både
stjärnbok och appar för att lättare kunna se och förstå.
(idag kan du även backa tillbaka några 1000 år i ett bra 
stellarium program och få stjärnhimlen hur den såg ut då)
På kvällarna har jag självlysande kulor vilken man kan köpa i närmaste
leksaksaffär.
Här har han tex knackat in vintermånaden då man 
"lokalt" alltså på denna plats kan se
ett "stjärnband" alltså fiskarna över natthimlen varpå
"cassiopeja" ligger ovanför.