torsdag 21 december 2017

Gravfält


Malmbygravfält i Närtuna är Upplands tredje största.
Det består utav
8 högar
471 runda stensättningar
8 kvadratiska
5 rektangulära stensättningar
9 triangulära stensättningar
2 kvadratiska stenkretsar
1 domaring
1 skeppsättning
och
45 resta stenar

Det förklarar en hel del för mig som jag inte riktigt
kommit underfund med än.
Men jag vet vart det finns liknande gravfält utav samma karaktär.
Och det är oerhört intressant att se hur det forna Uppland såg ut
om man går efter gravfältens placering i landet.
"Och inte Adam av Bremen eller Snorras Eddan."
Stora gravfält utav Malmbysorten ligger även i mitt älskade Lunda
Samt inne i skogen efter Vaxtuna på gränsen mot Lunda den gamla vägen.
Sen i anknytning till dom längst med Långhundraleden kommer
Wallox-Säby (det stället är helt galet) med Broborg och Vallbyåsen på vardera
sida,och sedan bort mot Hågahögen och Läby Vad som har samma
struktur med bautastenar ,stensättningar.

Vid Gottröra ska det tydligen finnas gott om skålgropsförekomster,
även runt Närtunaviken,dom ska jag leta upp.
För övrigt är Skogen bakom Gottröra kyrka oerhört intressant.
Om man nu gillar stenar..