onsdag 25 oktober 2017

Snottsta ,Markim Seminghundra härad




Min avritning av runhällen i Snåttsta registrerad som u331

"Inga lät rista runorna efter Ragnfast sin man.Han ägde ensam
denna by efter Sigfast sin fader Gud hjälpe deras själar"

Jag ser dom här stenarna varje dag, då jag bor här.
Min morgonpromenad  upp till u331 sedan  
gamla vägen till Vreta från Snåttsta
där stenarna u329 och u330 står.

Stenarna står på ena sidan av åkern och 
den andra lite längre upp några 15 m.
Att det varit en stor grund här är inte svårt att se.
Från dessa stenar ligger min åkerhäll med skålgropar ca 300 meter.
Från Snåttsta gård kan du se hela vägen till Vaxtuna där köhögen ligger
och allt annat.

Den här stenens innehåll ska  enligt våra experter vara
"Inga lät resa stenarna och göra bron efter 
Ragnfast sin man,Assur var hans huskarl"

Över vilka vattendrag den nämnda bron skulle 
funnits vem man fortforande inte idag.
(med tanke på dom djupa dikerna vid Berby så är det
faktiskt inte så svårt att lista ut vart den bron isf skulle
legat,det ska även ha funnits en anlagd stenväg 150 m norr
från Markim kyrka men den är totalt försvunnen)
Sedan ska Ragnfast varit en storman med anknytningar
till Svartsjölandet..
Det är här som det hela fallerar då våra sk "runologer"
istället för att titta på stenen,ornamentiken,tjafsat om 
olika familjeförhållanden med den kända "Inga" eller
"Estrid"..
Ornamentiken är densamma som en del sk "jarlabanken" stenar
Och där kommer min teori om att stenarnas ornamentik
har med platsen att göra .

Min avritning av runsten u329
 "Inga lät resa dessa stenar efter Ragnfast sin man ,
han  var broder till Gyrid och Estrid"

Personligen är jag övertygad efter att i snart 3 års irrande
runt om i Uppland efter allt som är registrerat som 
"fornlämning" att stenarna har haft en annan betydelse och 
ett annat syfte än det som skrivs idag.
Jag har varit överallt  snart Skånela,Hammarby,Vidbo,Lunda
Odensala,Markim,Fresta,Eds , Norrsunda,Frösunda,
Smedby osv.Från skålgropar till Hällristningar och 
sedan detta enorma glapp från knackade solkors
till våra kristna runstenar.
Vad för slags utveckling är det?