torsdag 19 oktober 2017

Förkristna Runstenar


Sö111 
Stenkvista kyrkogård , Österrekarne,Eskilstuna

Det är så märkligt detta med "förkristna runstenar".
Då dom är försedda med en "torshammare" istället för
ett "kristet kors"

"Helge och Fröger och Torgröt reste runtäckta vårdar
efter Tjudmund sin fader "

Att "läsa" runor är en för mig totalt ofattbart,
man har bara läst allt i en enda lång slinga och sedan
försökt få ihop det till något som det inte är.
Jag ser ingen logik i detta "läsande och tolkande"
Gör du?


Jag delar in det i grupper ,alltså så här,
Jag utesluter att detta I skulle ingå i runalfabetet och
dessa prickar olika slags "talvärden".
Då blir uppställningen så här.
Sen letar jag andra stenar med samma ornamentik,ritar av dom
och jämnför.

Nu tillhör denna kategorien "kristen runsten" 
då man tolkar detta som ett kors.
Men själva runslingan är utförd på samma sätt som 
den "förkristna "stenen ovanför.


Jag placerar alltså inte in stenarna efter sk "runristare"
utan efter ornamentiken och platsen.