lördag 28 oktober 2017

Jarlabanken stenarna studier

Min avritning av u136

Det här med Jarlabanken är ett märkligt fenomen.
Som allt annat visserligen som ristats på Upplands runstenar.
Hur som helst så studerar jag stenarna in i minsta detalj.
(Vi som har aspberger är som ni vet mycket noggranna )
Varför har han valt detta ornament ?
Det är knappast unikt, eller specifikt för just Jarlabanken
då detta ornament finns på andra stenar runt om i Uppland
som inte klassas som "Jarlabanken".
Lite sådant jag funderar över.

Min avritning av u212 vid Vallentuna kyrka
Vid Rickeby som ligger bakom parkeringen vid Vallentuna Centrum
har en omfattande stormansgrav grävts ut genom åren.
Där har man hittat tärning,hjälm och fynd i stil med ryttargravarna i Valsgärde.
Det enda som finns kvar på platsen  är ett stort stenröse med en 
liten sten som har skålgropar på sig.
(Finns även en sådan ca 4 km åt i en skogsdunge strax efter Ormsta)
Om man nu skulle tänka lite längre än Amen och koppla ihop
Vallentuna kyrka till ett forntida högsäte typ borg då den 
fyller kvitterierna för det,med tanke på läget osv.
Så blir det för mig oerhört logiskt.


Min avritning av u212 andra sidan 

Sen  kan man vara ännu noggrannare och se hur "Jarlabanken"
är knackat på stenarna.osv..