söndag 29 oktober 2017

Hammarby






I Hammarbyskogen mitt emot Väsby centrum 
står 3 runstenar på rad gamla vägen gick här.
Den här stenen däremot som står i kanten då bilvägen går nedanför
klassas av "experter" som en sk bautasten.
Man har alltså bara "rest" en sten utan syfte eller logik då man inte
har hittat "runor" på den ?
Låter det vettigt tycker du?


Nej här har man inte "ristat eller kristat"
därav får den stå där den står utan förklaring annat än 
"-dööööh det är en hednisk sten!?!
Tänk om det nu vore så att denna sten hade något på sig
men då man inte vet vad så vill man heller inte förstå.
För tänk om det nu skulle vara andra "tecken" annan
"ornamentik" vad säger det om dagens sk 
"stenexperter"..
Jag däremot är en envis jävel i jakten på 
mitt forna älskade uppland och dess invånare.
Jag tar stenen för exakt vad den är,och låter linjerna föra mig 
till vad det nu blir.Sen med lite hjälp av olika dataprogram
så kan jag få stenen i olika ljussättningar för att få fram 
dom olika linjerna utan att ens kladda falurödfärg på den.
Man kan det idag..



H-a-m-m-a-r-b-y
Den berömda "Rumby" ätten bodde här nånstans i krokarna.
Och det enda som finns kvar av deras existens är ett sigill från 
"Filip af Rumby"..
(och jag har verkligen gått igenom hela den här släkten
alla deras gods och gårdar inklusive dom som Magnus gav bort 
efter andra folkungaupproret då Filip var den enda som inte blev 
av med huvudet)



När jag ritat av mina stenar så gör jag det i olika lager
då jag verkligen inte vill få det till något som det inte är.
När jag sedan överlappar alla lagrerna det är då det börjar
hända saker.
Krumelurer som inte ger någon mening eller logik,
men endå är det något.
Jag har med andra ord lyckats "komponera ihop"
ett fornpersiskt alfabet 200 fkr på en sten i Hammarbyskogen..