måndag 25 september 2017

Vidbo


Vidbo har ett av dom mest storslagna "fornlämningar" 
jag skådat i Uppland.
I backen av ett sk gravfält ligger detta flyttblock.
Jag har aldrig sett något liknande i Uppland har du?
Maila mig gärna isånnafall.
Enligt fornfyndsappen ska den heliga Birgitta stått här 
och predikat för hedningarna
och stenen ska även ha varit imålad med ett kors och 
"herren förbanne mig" eller något sådant.


Det är alltså en uthuggen trappa i detta flyttblock.
Om vi nu ska tänka logiskt så tippar jag starkt på att denna plats varit 
av någon slags central knutpunkt.
Alla vägar sammanstrålar här.
Uppsala.Almunge,Norrtälje,Märsta,Odensala,
Sigtuna,Lunda,Husby-Långhunda osv.




Den är magnifik.




Jag vet inte riktigt hur dom har tänkt sig att detta skulle vara ett gravfält
Stenarna här är väldigt "utmärkande" dom som inte är förstörda.


Här finns vad jag kallar för "pyramidstenar" dom ligger med jämna mellanrum.
"Vad för slags gravsten är det då?"