söndag 24 september 2017

Ormsta Vallentuna


"Raä tar verkligen hand om våra fornlämningar"
Jag gråter inombords när jag ser sådant här..


Ni ser fortforande ingenting på denna bild trots att jag 
sopat bort barr och löv på en av mina bergshällar i Ormsta..
Men det är en himla massa "skålgropar " här..
I show you..


Vad tror du man har sysslat med för "ritualer" här då?


Pegasus någon??
Tydligare än så här kan det knappast bli..
Inte sant?
Sen har vi svanen snett ovanför och skorpinjonen  i kanten..





Jag sitter där jag sitter år ut och in i regn och rusk,
ur och skur,natt som dag i alla väder..
Men jag vill verkligen veta..
Jag fattar inte varför ingen annan vill?
Är ni verkligen nöjda med 
- ja men här har dom maaaalllt korn i berget sörrö!?!?
-här har man sysslat med fruktbarhetsritualer men vi vet inte 
direkt hur ,förmodligen har dom smööööörjt berget och bett
till nån asagud sörrö..
Hur groparna gjordes det vet ingen heller.
Utvecklingen har verkligen stannat i det här landet.
Min teori är uteslutande:
1.skålgropar = astronomiska observationer under 
olika perioder på året
2. Hällristningar dvs "skepp" ,solkors,mångubbar 
= förenklad version av
olika tidsräkningar i en annan tidcykel dvs inte kristendomens
Sen hur runristningarna kommer in har jag ingen aning men inte
fan knackar man in 1500 stenar fel.
Däremot så tolkar man fel om och om igen i brist på okunskap.
Sen kan ni sitta och dividera om 
"runristarnas grammatiska felhuggningar" bäst 
ni vill men ni kommer aldrig att få veta eller förstå om ni inte 
kan försöka tänka längre än amen.
Tyvärr..