måndag 11 september 2017

Hedniska trollerikonster


Här uppe i Norden innan kristendomen kom in i landet 
och förstörde allt
så hade man en annan tidräkning.
Dvs inte den gregorianska eller julianska kalendern
utan en annan.
Den bestod helt enkelt i  olika beräkningar av 
vinter och sommarhalvåret,
vinterdagjämningen,vintersolståndet,
vårdagsjämningen och sommarsolståndet,
samt beräkning av olika cykler och månvarv.
Då jag roar mig med detta dygnet runt i hopp 
och tro att mina forna förfäder
var lite smartare än vad som påstås idag så håller jag mig inte
till dom inbankade reglerna och slutsatserna.
Jag sitter på gravfälten dagarna i ända.(seriöst jag gör det)
Går och mäter och försöker få något grepp om det hela.
Nu har jag det i mina "skålgropar"


Det här är en av mina hällar i Ormsta som jag äntligen fått en vettig
förklaring till varför dom överhuvudtaget knackades in.
(förresten är dom inte knackade utan gjutna)
Man har helt enkelt markerat dom ljustarkaste stärnorna under en viss
period i detta fall hösten sep-nov då 
man på stjärnhimlen faktiskt kan se Pegasus,Väduren och fiskarna

Att vara medveten om  att man inte känner till fakta är
ett stort steg till kunskap
Benjamin Franklin