torsdag 21 september 2017

Lunda Vallentuna


Lunda ligger mig varmt om hjärtat då jag ofta går i skogarna här.
Att detta varit en central plats av betydande slag är inte 
så svårt att förstånär man går omkring här.
Från andra sidan landsvägen går dessa enorma stensträngar 
 som aldrig tar slut.
Vilket ofantligt jobb det måste ha tagit att placera dom där..
Inte sant?
Sen har vi gravfält lite varstans längst med.


På en del ställen av denna stenmur finns det små ingångar..


Några 100 meter ifrån Lunda kyrka ligger Ängsbyvadets gravfält.
Bautastenar i slänten då man byggt bilvägen rakt igenom.
Sen lite längre upp kommer  kullarna,högarna,treuddarna..


Dom flesta av stenarna är kraftigt förstörda ,någon har förbarmat
sig över dom och lappat ihop  en del av dom .



Min "favoritsten.."
Som står i en stenrad  med 5 stenar på en längt av 59 meter..


Men då historikerna inte har någon att "referera" till så
skiter man helt enkelt i det.
Det är bara någon slags hednisk stenresning på en "helig
förstörd gammal kultplats"..
Det som är så märkligt är att ingen ens försökt ,tex att mäta stenarna
kolla hur det ser ut i närintill liggande länder om dom har något
"liknande monument" .
(jag har naturligtvis roat mig med det)


suck