söndag 19 november 2023

(skisser från mitt ritblock av en häll med endast streck)
Jag har en teori som ni vet.
Den är helt och hållen min egen (my precious).
Ända sedan jag besökte Hemsta hällen i
 Enköping för 10 år sedan
då jag såg alla dessa "gropar i bergen" som jag
lade ner mina kulor i och fick fram
 olika stjärnkonstellationer
har en teori under årens lopp utvecklats genom
uträkningar av forntida matematiska kalendrar .
Nu kan det vara svårt att förstå detta eftersom ni
tror och tjatar oavbrutet på att 
man "smörjde berget i gropar
för att tillbedja älvor" sen har "utvecklingen" och
historien om hällristningar stannat där.


Jag utgår ifrån en logik som inte har med magi att göra.
Det jag gör är alltså att rita av alla streck på "kanoterna"
för att sedan räkna dom varpå samma siffror dyker upp
om och om igen .
Och då ett av mina specialintressen är
forntida kalendariska uträkningar med utgångstpunkt
av den metoniska och saros cyklen så
använder jag mig av det i min teori .
Men jag letar även uträkningar i alla kalendrar av
forntida slag.
Under detta räknande har nya system
 uppenbarat sig
såsom placering av "skepp",samt vad 
för slags "skepp" det är.
Små figurer och vad dom är placerade.
Jag skalar alltså av berget  på samma sätt som jag
ritar av runstenarna.



(avritade streck från en bergshäll någonstans i Uppland)

Sedan eftersom jag gillar att sortera ,utgår jag ifrån att
hällarna haft en början och sedan påbyggts under tidens gång
med mer. 
Samt även rättningar,korrigeringar allt eftersom.

Så det min teori består av är att dom Uppländska hällristningarna
inte är en hednisk soldyrkande kult utan en
forntida kalender baserad på den metoniska,saros eller
någon med liknande siffror.

Med tanke på dom Uppländska gravfältens komplicerade
geometriska stensättningar samt alla resta stenar som
dom lyckats placera i spik raka riktningar borde dom haft
någon kalendarisk kunskap.
Och den tänker jag ta reda på.


(gropar i ett berg någonstans i Sverige)

Tydligare än så här kan det knappast bli ??

Så utgår jag ifrån att ingen i Sverige idag kommer
förstå eller ens vilja förstå eller ens försöka förstå
något om det forntida landet eller att deras kunskaper
bestått i något annat än  sagor.

Det jag hatar mer än religiösa fanatiker är
Svenska Medium vars förmåga endast består
i att lura folk på pengar och i jakten på 
denna "spirituella tillfredställelse" utnyttjas 
genom platser,kyrkor och folk i livskriser.

Jag står hellre ensam än att beblandas
med sådana här utvecklingstöra individer.
Jag kan inte ens idag säga till någon att
mina intressen är gamla gravfält ,då folk
tror  (jag är en såndär) och det ska ni
ha klart för er att det är jag inte.