torsdag 30 november 2023

Bohemian Rapsody



Jag är förtjust i kalendariska uträkningar
vilket jag är helt övertygad att dom svenska
hällristningarna symboliserar.
Det här är svårt för er att förstå och jag
förväntar mig inte heller att ni ska det eller
att någon är intresserad då det krävs 
kunskaper i flera ämnen som jag
själv inte hanterar väl än.
Men då alla dessa sk "kanoter eller skepp"
som jag räknar hela iden hamnar på dessa
kalendariska algoritmer så finns
det ingen anledning att försöka prova och 
se vad jag kan få fram .

Och medans ni "experter emellan"
sitter och diskuterar vilken "hednisk ritual"
dom forna förfäderna ristade in i bergen
sitter jag och  försöker lista ut vilken cykel 
man använts sig av.


Idag kom äntligen min bok jag väntat på.
Kalendariska uträkningar av
Edward.M Reingold och
Nachum Dershowitz

Själv har jag en teori som stämmer ganska
bra överens med den gamla 16åriga cyklen
dvs "den innan reformen,den innan den kristna kalendern".
Sedan har jag räknat "runkalendrar" och tagit bort alla kristna
datum samt "spårat" dom gamla hedniska dagarna
och jämnfört med den astronomiska kalendern,
samt gått igenom kristna kyrkans computus
tex Vallentuna kalendariet,Codex Argentis,
Skara missalet,den runländska kalendern från Gotland 1328 osv
Jag kan inte bara hitta på utan om detta ska stämma
så ska varenda bemaningstreck räknas fullt ut.


Ur boken 
Hällristningar i Sverige av
Å.Fredsjö
S.Janson
C;A Moberg

Det är också dessa bilder,främst i Bohuslän,som
åberopas som vittnesbörd,när man vill visa att skeppsristingarna
står i samband med utvecklade religiösa föreställningar
och kulturbruk.
Någon annan förklaring är i dessa fall inte görna möjlig
utan meningskiljaktigheterna gäller snarare av vilken
art dessa föreställningar och bruk är.
En rad frågor uppställer sig härvid.
Återger de rikaste hällristningsbilderna en 
högst påtaglig jordisk verklighet-
nämligen hur det gick till vid bronsåldersmänniskornas kult?
Eller föreställer de i stället tänkbara överjordiska 
händelser och gudagestalter?
Åy vilka makter ägnades denna kult?
Var det en solkult?
Dyrkades fruktbarhetens makter?
Stod hällristandet i samband med 
människornas föreställningar om döden?
Eller föreställer skeppen rentav-skepp?
Naturligen viktiga symboler för folk vid hav ?



När man inte kan tänka själv och följer alla
andra så kommer ni aldrig att lära er något.