tisdag 12 september 2023

Southern Cross


Härom kvällen tog jag en tur uppe vid Granby.
Utsikten till detta magnifika röse samt placering
är ganska slående.

Hade JIS varit här  med sina virkpinnar och 
träbollar skulle all sköns "avslöjanden" om
forna tiders magiska linjer bekräftats
alltifrån draklinjer,"leylines" som visa 
förmågor inte ens behöver en pendel utan
 kan "känna sig till",
för att inte tala om deras utbroderade
heliga ritualer som har bedrivits enligt
deras utsago i forna tider.
Begränsad kunskap i form av begränsat ordförråd
som inte sträcker sig längre än 
energier,kraftplatser,uppstigna mästare,
förbjuden kunskap osv allt för att
"bekräfta " att det "man ser" är "sant".
Sen finns det självklart "sexkantsfönster",portaler
till andra dimensioner och Ufon som cirkulerar
här.Dessa diletanter har verkligen satt sin egen ribba
på hur korkad man kan bli när man tappat
verklighetsuppfattning.
Ett dåligt oorganiserat cosplayevent där alla vill vara
i centrum.
Kanske har något med åldern att göra ??


Då jag själv är en ganska okomplicerad person utan 
magiska fantasikunskaper så tittar jag på det som
faktisk kan ses.
Vart är stenen placerad tex?
Kardinalriktningar?
Vilka astronomiska observeringar kan göras?
Vart sol,vinter,vår,höst dag och stånden går?
Zenit passage osv.

Det behöver man inte tomtar och troll till.


Själv är jag insnöad i kalendariska uträkningar
och plöjer igenom gamla manuskript och
forntida kalendrar.
Den mest intressanta är helt klart Saros cykeln och
den metoniska samt stora och mindre månstillestånd.
Det känns mer logiskt för mig att göra en uträkning
av detta än 
menstruerade völvor eller
 -åhh det är en gul energi i stenen som bara
jag kan se.