lördag 9 september 2023


Grönlunds Markim Gravfält
Beståendes av 
ca 38 runda stensättningar
4 kvadratiska stensättningar
ca 13 resta stenar

Här i skogarna där jag bor finns det så mycket "fornlämningar".
jag har "betat "av det mesta  som är registrerat på raä.
Det tar lite längre tid att gå i skogar och snår än 
att "snurra på pendeln".
Det intressanta här i mina skogar är att dessa gamla
torplämningar som ligger intill gamla bygravfält
med tanke på hur gamla torpen daterats till
gravfältens ålder så är det ganska stora glapp.

Hit kommer garanterat inga "ljushuvuden" .
Nästa stora gravfält härifrån är vid jaktstugan ca 1,1 km
och sen det mellan mig och grannen.
En gång när jag gick vilse kom jag ut borta vid Stora Söderby.


I våras togs skogen ner då barkborren härjar.
Gravfältet här ligger som bekant på en mindre ås men
inte ett spår av en enda stensättning har jag hittat.


På andra sidan finns en sk skeppsättning av 
mindre karaktär men den är ändå anmärkningsbar
då den är kvar
.En rest sten och mindre runt.


Stensträngar dyker upp här och var.
Det finns en oerhört tjusig stensatt brunn en bit in och
mindre diken,samt en hel del raserade jordkällare.


Det enda sättet att försöka få någon uppfattning eller
förståelse om forna tider och dagar är att ge sig ut .

Men ni kommer aldrig att lära er något
 om det forna Uppland
så länge som ni sitter på kammakargatan
 och utnyttjar
platserna i era sjuka fantasier.

Det är inte "magiskt" det är okunskap.
Men hellre att ni sitter där visserligen
än att förpesta gravfälten och dom forntida platerna
med eran skräpreligion.

En vacker dag kommer platserna att få sin upprättelse och
förhoppningsvis kommer  "väktarna" av platsen ge er en
spark tillbaka till kammakargatan.