tisdag 26 september 2023

Orkesta

 


Gravfält beståendes av 
ca 270 fornlämingar beståendes av
1 hög
ca 186 runda stensättningar
3 kvadratiska stensättningar
1 rektangulär stensättning
4 triangulära stensättningar
25 kvadratiska stenkretsar
ca 45 resta eller klumpformade stenar
samt 5 hålvägar

Här har jag varit många gånger och letat  
det här förbryllar mig att det inte går att skönja
något av innehållet på detta stora ställe.
Visserligen har man lagt en korsande väg
och ett stort grustag men endå.


Jag kan inte ens försöka lista ut vad för
stensättning det är .


Jag har betat av skogarna och åkerholmarna ganska
bra här ute så jag vet och kan lokalisera vart nästa gravfält
är och innehållet men det stör mig att detta är totalt
utraderat.
Det här är inga småstenar heller.


Kanske en av dom kvadratiska stenkretsarna ?

På terrängkartan kan man "se det som inte går att se"
"touche"
Men det här stråket av stora "gravfält" med detta innehåll
fortsätter hela vägen upp till Vallbyåsen .
Och nej det är inte frågan om "leylines" det här 
är inte magiskt utan  har varit synligt för allmänheten
så vad är det då kan man fråga sig ?


Paus i skrivandet och funderandet står Oreo för.

Min teori som jag är helt ensam om och som jag 
funderar på är för komplicerad och 
invecklad att ens försöka
förklara.

Men den har inte kommit av en slump utan av ett
tioårigt gravfältsbesökande .
Den "utveckling" som från början bara var
"resta stenar gravfält" har övergått i en desperat
kamp för rättvisa gentemot dom som anlade detta från början 
och "kunskapen kan man ta reda på" men det krävs
lite mer än 
-oooh titta ett sexkantsfönster eller
- ohh en vit helande energi eller
-här satt shamanerna och sejdade..

Då dessa enorma geometriska och matematiska stenstättningar
undgått historiker,akademiker,arkeologer och dagens
mediala förmågor  då dom är för upptagna
av sin egen "expertis" som inte har med
stensättningarna alls att göra tänker jag inte ge mig
förrän jag löst detta.