söndag 2 juli 2023

Sten Studier

 


Om man nu är en rutinerad "runristare" som
dessutom hållt sig till specifika mönster eller
utföranden så borde man haft någon plan ?
Har "Erik" som ni kallar honom bara
ritat med kolkrita på någon sten efter uppdrag
och sedan efter bästa förmåga
stavat sig fram bland ljudvärden och felristningar?
Det är så märkligt,jag kan inte förstå detta.


Så därför har jag ritat av alla "Eriks" stenar igen
för att kunna studera och observera alla dessa
skönhetsfel som ni älskar att påpeka och 
tjafsa om .
Nu har jag gått i en annan ordning än eran och
börjat med alla drakar vars huvud är på vänster sida.
Samt dom drakarna som inte är "Eriks" men är
utförda i samma struktur för att se hur många som
pryder detta mönster.
I Södermanland tex finns en hel del,men dom 
är inte ristade av eran berömde Erik.
Sen ska jag gå igenom alla "dialekter" som 
måste vållat "Erik" huvudbry när han
gått på "uppdrag "i socknarna.
Efter att ha ritat av dom första 12 stenarna börjar 
eller iallafall jag som är den enda som håller på
hitta den "geometriska grundplanen".
Då blir det hela lite mer komplicerat och man ser
denna fantastiska geometriska uppläggning som 
verkar undgått dom flesta runologerna.
Jag antar att "felristningar" eller" ia-stammar" är 
lättare att hålla sig till i den vetenskapliga
runologin.