fredag 9 juni 2023

Sten Studier "Jarlabanken"


Då denna lokalkändis "Jarlabanken" varit så
produktiv och "rest stenar" åt sig själv med
inveklade runologiska stamträd om vem som 
är vem,har jag en annan teori men vi kan
för skojs skull gå igenom alla "skönhetsfel"
som ristaren gjort bara för att.
Vi börjar med U 261 då jag var i Fresta idag.



Jarlabanken har enligt er varit en "storman" som "
rest stenar" åt sig
själv och diverse familjemedlemar.
Motiver på stenen föreställer två drakar nere 
ihopkopplade och svansarna uppe med en
 kompassros i mitten.
Då jag har oerhört svårt att tolka detta som ett "kristet kors"
samt att om du nu ritar av denna så är det
lättast att använda sig av en kompassros ritning
kallar jag detta helt enkelt för det.


När man ritar av stenar som jag gör dyker en och flera
frågor upp samt teorier och tankegångar .
Sen är jag lite "störd" på denna spegelvända s-runa
som fått oerhört liten respons och uppmärksamhet 
och runologiska pläderingar om det ska vara 
ett "väsande" eller ett "dramatiskt" S i ljudvärde eller
 vad ni vill få det till. 
Då R eller r kan i runologiska förklaringar skrivas 
spaltmeters om ,har jag inte hittat i någon UR eller
SR om detta fenomen som pryder så många stenar
i Uppland.
Märkligt.
Dom få gångerna i UR som det står om den spegelvända
S-runan så är det "ett norkst-svenskt" fenomen ,vänderuna
eller felristat.
Men tillbaka till "Jarlabanken" ,här har vi även skiljetecken
alltså ett x som nu runologer fått fram till inte är "Jarlabanken"
utan en annan "Jarl Bank" halvbror eller,farbror blablabla..
Då dessa "namn" blir fler och fler kan inte en vettig
stamtavla längre hålla sig förstådd.
Så vad tror jag då?
Först har jag börjat med att kolla namnet som ni envisas med
om vart det står på stenen.
Därav denna teckning för att lättare kunna se .
Sedan kollar jag alla stenar med samma motiv i min pärm
och fortsätter med alla runor
Alla "ortografiska" stavningar som redan där börjar tappa
sin vetenskapliga förklaring .
Sen kollar jag alla "felristningar" som är mitt favoritkapitel.
Det som står på samma ställe  och jämnför samt 
den sk spegelvända S-runan jag snöat in på.

Imorgon går vi igenom "släktbanden" det är en 
oerhört komplicerad och stökig historia som borde
nystas upp i ny dager.

Så här är det att ha Aspberger.
Ni läser Lars Rask runlära ,åker ut till nån sten och 
sen är det bra.Jag sitter med UR dagarna i ända
och sorterar upp vartenda "ljudvärde",felristning,
ia-stamm,ett nasalt a istället för o,det förbannade
rullande R:et osv..