lördag 24 december 2022

Stenstudier


-Ehh jag ska bara åka till Lunda och handla grädde, sa jag
med en dold agenda i vanlig ordning..
Solens vandring vid min "stentrappa" är i fokus nu då jag försöker
kombonera olika matematiska astronomiska observationer
för och se om något kan dyka upp vid några av mina platser..

Det som är mest intressant just nu är månens extrema lägen sk
Major och Minor Lunarstandstill som har intressanta riktningar i
en av mina favoritkalendariska cycler nämligen Saros cykeln..


Så då måste observationer göras på plats..
Sedan efter ett mindre stopp vid Ica Lunda
blev summan naturligtvis på 356 kr..
Passande innan jag åkte till min favoritsten U356..

 


Det förstörda gravfältet vid vägen där U356 står..



Här är han alltså från sidan..


Dom flesta "dansar runt granen" på Julafton
jag tar en svängom med mina stenar så klart..hoho


Sen vart jag "efterlyst" då min dolda plan til"l Ica" tog för 
lång tid..