onsdag 28 december 2022

Ruthless aggression

 


Fresta är en av Upplands kyrkor som har en hel del runstenar,
inmurade,flyttade som dom här två bla,och förstörda.
Ingen större nyhet och ingen tänker annat än
-jaja där står några stenar som man "reste och ristade"
förr i tiden..


Sedan kommer sånna här "aspisar" som  jag som 
tänker
lite "annorlunda" och längre..
Går igenom varenda detajl,
kollar vart stenar med samma mönster står
lägger in det i google,kollar
gamla kartor,läser alla stavfel..blabla..
Kopplingen med Funbo,vaksala,Fresta är intressant tex..
Men ingen är intresserad idag..
Annat än stavfel och grammatiska "ljudvärden"..


U255 är en av mina favoritstenar,
sen är det en stor pjäs..


Men som ni ser så är det ingen som bryr som om stenarna idag..
Jag brukar besöka" mina stenar" endå,och så
ligger Mange här..


U258 är också av större sort,
Hur gick det till när denna sten "ristades"?
Först måste ju en sten hittas och vart
sjutton har man hittat den här?
Liknande stenform finns i Hammarby,Sigtuna,osv..
Men det har inget med varandra att göra eftersom
det enligt "runologerna" är olika runristare
och "lärlingar" fan och hans moster..


U261 ingår också i min topplista..
Dessa drakar går att spåra i annat syfte än
"felstavningar"..


Baksidna inget "märkvärdigt" alls..


U258 är en av anledningarna till mitt snart 10 åriga
"runstens intresse" då denna "tolkning" är en utav dom 
mest korkade jag sett på en runsten..
Den här stenen är mitt "main event" så att säga..