onsdag 7 december 2022

"Nordians hög"

 







Jag har varit vid "Nordians hög idag" oerhört korkat då
jag för några år sedan förfrös både fingrar och tår..
Idag var inget undantag men "Högen" har varit i mina tankar
några veckor nu i "nya funderingar" och "uträkningar"..


Idag är "högen" inbäddad
i skog,häststaket med elstängsel,
lador byggda nedanför högen samt har man totaltförstört
"gravfältet" med lämpliga ridspår och naturstigar..
-Åk inte dit om du blir så lessen då,säger mamma till mig..
Du har ju varit där så många gånger redan..
Att högen fortforande ligger kvar är idag är förvånandsvärt då
tex en av "Upplands absolut största hög den uppe i Lagga är totalt
jämnad med marken"..



Som "gravfälts entusiast av hednisk typ" är appen
fornfynd ett fantastiskt verktyg ..Här har man karta
,sattelit och terräng tex..
Sen att hitta allt är detta en rejäl fördel..


Samma frågor dyker upp utan svar..
Varför har man byggt en "Jättehög" här och dessutom
"rest en stor sten" som står i  alla 4 väderstrecken"
Finns det ingen "Kunskap" än "öhh det var en kung som ligger här"
" öhh det var "elitens" makt gravar" ?!?
Inte fan "bygger du en" sån här gigantisk hög utan någon
slags planering..
Planering kräver sin tid,kunskap,matematik..
Men då det tjatas frenetiskt av våra "mainstream
 forskare och historiker"
att "Uppläningarna inte visste vad en kompass var",
"Dom kunde varken läsa eller rista runstenar rätt" blabla
Så vet ingen någonting annat..
Ingen är idag intresserad heller om man inte är med i någon
"new age kult" där kan allt förklaras med "magiska ritualer"..


Idag har vi teknik som en simpel fritidsforskare 
utan större problem
kan ladda ner , en kompass med  "linjer över
solens upp och nergång,månens " osv..
Hur korrekta dom är däremot..
Jag har 4 appar som jag brukar testa samt några
vanliga hederliga enkla kompasser..
Men när jag går med mina vanliga kompasser så snurrar
bara pilen.."Måste vara något fel på dom"..


Om man däremot som jag "tror" är att man använt sig av
en "astronomisk matematisk kalender " 
när man planerat och byggt högen och "rest stenen"..
Kanske man kan få fram något helt annat..
-Nej sådant visste man ingenting om..
Här i Uppland har man uteslutande sysslat med
plundring,hedniska ritualer,soldyrkan,trädkult ..
Våga inte tro något annat..

Men det gör jag..


Observationer på plats  krävs då..
Men jag är varken matematiker,astronomiker eller
någon "utbildad person"..
Jag är bara "störd och förbannad" och vill veta..
Att bygga en hel vetenskap på fantasisagor 
funkar inte för mig.


(Linjer  av riktningar, avstånd från olika högar i Uppland)

Hur ligger "högen" i förhållande till andra högar? tex..
Finns det någon "koppling"
Vad är avståndet mellan högar i samma storlek?
Osv..Vad är det för "gravfält"  runt ? 


"Nej sådant är tyvärr icke intressant.."
Det här är en "hednisk uppfinning" utav" mystiskt ursprung.."
Punkt slut..


Nedanför högen ligger det numera igenvuxna och förstörda
"gravfältet" som enligt raä bestod utav
10 mindre högar
ca 152 runda stensättningar
2 treuddar
1 skeppsättning
och ca 5 resta stenar