tisdag 21 januari 2020

Uppsala domkyrka


Varit i Uppsala idag.
Medans mamma gick på stan,gick jag bland" mina gravstenar.."


Färla stenen,som även finns i Riddarholms kyrkan och i Varnhem..


Det var hit jag ville,såklart,nu när jag snart läst "den store mästarens" bok
sida för sida så stod jag här och funderade på saker och ting vid hans sten..


"snyft" känsligt ämne det här..



I Finsta koret finns "den gröne mannen" högst upp,
har inte tänkt på det tidigare..


(Birger Perssons gravsten i Uppsala domkyrka)

En liten tröst att beskåda deras stenar..
Man har sina "historiska favoriter"
Karl Tjälvesson ,Sverker den äldre,Sten sture den äldre,
Rörik Mattson ,Ulf Sparre av Tofta osv..



Finsta koret..
"suck"

En till "bladman" i koret efter Vasa mitt emot Finsta..
Att jag inte tänkt på det tidigare..


Det finns ett väldigt trevligt antikvariat längre upp bakom Domkyrkan,
där kan jag gå i timmar, iallafall tills mamma tröttnat..
Nu fick jag tag på några runinskrifter böcker som jag 
inte har..Vilken lycka..