måndag 6 januari 2020

Hakunge gravfält ,Össeby-garn


Idag har jag beskådat "Lövhagen",Kung Haks hög,
att ta sig hit var en annan femma.
Så jag gick längst åkerkanten så jag kom in på
södersidan,som "planerat.."
Wow..


Vilken utsikt,helt fantastisk..
Här hittade jag relativt bra ,trots att jag aldrig varit här tidigare,
då mina egna teorier funkade prima här om vart alla
stensättningarna var placerade samt dom som är förstörda.


Det är lite som att spela "super mario bros 3",
när jag strövar runt bland mina gravfält..



N-S
41 högar
176 runda stensättningar
26 rektangulära stensättningar
4 treuddar
2 resta stenar
4 terrasser
2 stenrader


På det högsta krönet ligger en stensättning,sedan har någon dåre såklart ombesörjat
med att sätta ett kors på en av stenarna..suck
Hur som helst så var denna stensättnig helt klart dagens höjdpunkt då
jag fick "hedniska vibbar" och en koppling raka vägen till ett annat
gravfält med en identisk placering som denna..wow..
Har inte varit så öppen för "sådan jag inte kan se eller förstå men som 
ändå finns där",men jag kan heller inte utesluta dessa nya "förmågor"
efter att spenderat snart 5 år bland Upplands forna gravfält..




En hög låg en bit nedanför krönet,
här fanns även intressanta stensättningar runtomkring..


Alltså har "kungen" fått en storhög på sin ära,
men vem har då fått en fyrkantig stensättning nedanför med
specifika lagda stenar,eller en treudd på andra sidan då?
Eller har det funnits "41 stor män/kungar" här?
-Nä det där går jag inte med på längre..



En träden här var oerhört ståtliga,även dom andra träden
var magnifika..


När fick man för sig att börja förstöra dom gamla gravfälten till
åkermark?
Då nästan alla gravfält är förstörda,om det varit "nybyggare" som
i brist på kunskap och manfolk varit lata ,inte kunnat bruka jorden utan istället
gått på gravfälten som då redan var "uppodlade"?
Med tanke på att gravfälten är placerade i sådana "lägen" oftast på en 
bergshöjd eller en "morän sluttning" inte skulle ha störts av tidens
lantbrukare men av någon konstig anledning under senare tid 
blivit angripna av korkade och respektlösa bönder?
Det är så märkligt att se denna gigantiska och omfattande förstörande av
gravfälten i Uppland..Man blir så ledsen bara..




När man kommit farande längst Långhundraleden  så har"gravfälten"
helt klart utgjort en mäktig syn,frågan är varför man placerat dom
på dessa platser,strategiska eller inte..
Dom är ju väldigt lätt utsatta för "gravplundring"..
Hur som helst ett fantastiskt ställe,nästa gång ska jag paddla kanot här
igenom..