onsdag 29 januari 2020

Tarby,Gravfält,Skepptuna/Frösunda


Gravfälten inne i skogen vid Tarby har inspekterats.
Hade inga större förhoppningar att något skulle finnas kvar men
då dom är så pass stora så kan jag inte strunta i dom..




Gravfält NV-SÖ
6 högar
ca 122 runda stensättningar
14 Rektangulära stensättningar
1 triangulär stensättning
2 treuddar


I mitten mellan de större gravfälten ska det ligga ett mindre
med enbart runda stensättningar men ,som sagt skogen är totalt 
igenvuxen,hade det inte varit registrerat skulle jag aldrig hittat det eller 
ens anta att allt detta funnits här..


Man blir en aning fundersam när står mitt i det hela
och inte ens kan se något...





Gravfält VNV-ÖSÖ
1 röse
Minst 2 högar
ca 71 runda stensättningar
2 treuddar

vart då kan man undra?


En enradig stensträng? i NV riktning var 
väl det enda som jag kunde urskilja här..


Varför har man anlagt så här många stensättningar?
Varför denna "geometriska" plan som dyker upp överallt??






Röset hittade jag iallafall som nu trädet står i..