lördag 4 januari 2020

Historiska


Var på Historiska häromdagen.
Här står man och flåsar som en annan dåre.
Alltid vid samma montrar har jag kommit på.
Märkligt..



Så nära men endå så långt borta..
Tänk om jag bara fick hålla i den...men men


Och den mest spektakulära pjäsen av alla,
"dopfuntet från Näs",
Vad för slags "kristliga symboler och fabler" är detta då`?
Jag älskar den här pjäsen då ingenting på denna har något med
kristendomen att göra hur mycket dom än försöker få det till något sådant.
Jag funderar på tillverka en ..


"Vilka är det här då?"


Klockan som hittades i en åker uppe vid Söderby-Karl..


Och dom här enorma träskulpturerna ,vilka är det som 
"St:Olof" trampar på är det "hedningarna" ?
Suck..


En del pjäser får mitt vänsteröga att "rycka till" varenda gång
lite som runsten u 1036 vid Tensta kyrka i Uppsala..