torsdag 6 juni 2019

Vallbyåsen Husby-Långhundra


Jag har varit på åsen idag.
Planen var Husby-Långhundra kyrka men det var så packat med folk
att jag åkte hit istället.
Hela åsen för mig själv medans allmogen går på "medeltidsmarknad"
bara nån km härifrån..



Jag har fått för mig att stenarna står i något slags
tidsmonument ,det hela blir mer logiskt för mig  då
allt är så "väl planerat".
Jag har mätt varenda sten här ..
Hela vägen..


Avståndet emellan "sista resta" stenen på åsen och
var nästa stenrad börjar har jag mätt idag..
Innan nästa stenrad börjar ligger den här 8x8 stensättningen..


I ena hörnan av fyrkanten börjar alltså nästa stenrad,den är på typ 14 m
innan det blir ett glapp varpå en stor rund stensättning ligger
(jag tror det varit en labyrint då stenarna ligger i varv)
Här står även stenarna 2-1-2 osv..



Sen där den "slutar" ligger en större "pyramidformad klumpsten"
och här hittade jag en till grej,en typ delad sten varpå nästa stenrad 
med "klumpstenar" fast med större mellanrum dyker upp.



Stenarna ligger snyggt synkade här..
Avståndet ner till sista är samma mått..
Det är verkligen specifika mått här..


Sånna här pjäser gillar jag..
"Skuggspel"
Jo jag fattar vinken..


Min "favoritsten"  har jag spelat olika solfeggio frekvenser för ,
och Manges spellista provar lite olika toner..




Här står en liten "prisma sten" och den stora pjäsen brevid är väldigt intressant då
den har en kvadratisk uthuggning,samt att stenen ser "bakad" ut..
Det här är ju trots allt ett "gravfält"