torsdag 20 juni 2019

Odenslunda ,Fresta


Mitt nya "hängställe" är ironiskt nog Odenslunda i Fresta.
Här har jag gått igenom skogen i så många år utan någon
större notis om platsens innehåll..
Märkligt..Hur som helst så gillar jag att fundera här..

Jag har en "lista" med diverse stenar av olika...  vi kan säga
"förekommande" slag som jag brukar leta efter..
Sådant som dyker upp med jämna mellanrum på dom gravfält jag
åker till och besöker..
Den här lilla kullen har alla kvitterier inklusive själva platsens namn
"Odenslunda"..


Det finns alltså ett system i detta stenhav..




Dom stora stenarna är väl mest intressanta då dom garanterat
inte har flyttats på eller förstörts ..
Här ligger dom väldigt snyggt placerat..
2 delade stenar och till min stora glädje en sk
"bakad sten med kvadratisk uthuggning"..



Om stenarna nu ligger likadant överallt ,med specifika riktningar,
så undrar jag vad f** som är  så mystiskt?
Religion är okunskap.Varenda kors som finns har en "kristen förklaring"
idag.Men stenarna på dom Uppländska gravfälten som ligger
likadant överallt det är bara "mystiskt" "primitivt"
"kultcentrum"..
Men  så länge som ingen ger sig ut och kollar så kommer
ingen heller att förstå eller se detta fantastiska arv som 
våra forna förfäder lade i sten.
Det är knappast något som ni kommer hitta i 
Magnus Olaus bok eller Eddan..


coolt..