söndag 23 juni 2019

Nåntuna,natureservat,Gravfält


Jag har totalt missat Nåntuna..
Den står med i min anteckningsbok och jag blir
lika förvånad varje gång ,så vägarna bar dit idag.



Hasselbacken 
290x50 N-S
5 Högar
ca 50 runda stensättningar
5 kvadratiska stensättningar
1 triangulär stensättning
och ett 30 tal resta stenar..

Fyrisån går nedanför och på andra sidan ligger Ultuna..


Dom stora stenarna är alltid mest intressanta då jag utgår ifrån att dom inte
har blivit flyttade eller bortsprängda..
Längst promenadstigarna ligger stora stenar som förmodligen tillhört gravfältet,
då man lätt kan se att när man byggde vägarna här helt plötsligt kom på
-oj vi kanske skulle ha haft kvar några "fornlämningar" och sedan har man
ställt stenar lite här och var..
Känndes så iallafall..


Här dök dom upp lite här och var...





Detta har säkerligen varit ett mycket imponerande
"gravfält" innan det förstördes.











Vid en av högarna? står det små resta stenar på varsin sida,
varpå ett röse kommer några meter längre bort..
Här har man förstört ett 2000 årigt gravfält för att
anlägga en" promenadstig.."



Nu har jag iallafall varit här..
Ännu ett ställe att pricka av..