tisdag 4 juni 2019

Grana,Gravfält Vallentuna..


Om man åker från Fresta till Vallentuna så kan man svänga in vid Grana
där i svängen ska det finnas gravfält,stensättningar,"hägnadsystem"
hela vägen genom skogen mot...ja såklart...Gällsta...
Idag efter att ha varit vid Fresta så stannade jag här..
Det hela blir en väldigt märklig "upplevelse" om man ska
jämnföra gravfält...
Så länge du betalar din gravplats i kyrkan så är den kvar i form av en 
plåt eller minneslund och om du inte betalar så slängs den..
Det är våran sk "gravkultur " idag..
Den handlar bara om pengar Sen åker man hit..
Hur mycket förändras en "sorg" under seklerna undrar jag?
Hur f** har man sörjt sina nära och kära här tex??


Gravfält NNÖ-SSV
ca 26 runda stensättningar
1 kvadratisk 
3 resta stenar


Hur har man "sörjt" här?
Vad för slags "ritualer" tror du man sysslat med här?
Sorgen är en hemsk upplevelse det är inget man önskar någon
men något man aldrig kommer undan.
Då  jag utgår ifrån min egen sorg så blir det hela en smula
makabert..



Då jag inte är vid Manges grav och lipar så är jag
alltid vid något annat "gravfält"..
Och det sista jag gör här är att "lipa"..
Jag kan "känna igen" konstruktioner  som ligger på andra
"gravfält"..Små detaljer som ingen annan noterat..



När jag hittar dom stenar jag "känner igen" så kan jag lätt lokalisera mig 
på platsen..Är inte det "märkligt"?




Stora stenar på ett "gravfält" hur tror du det gått till när man 
"placerat dom här" ?
Tror du dom varit kvar här sedan "Inlandsisen" varpå man sedan anlagt
gravfältet "runtomkring"?
Knappast..


En "kvadratisk" stensättning står det,
man kanske glömde att registrera treuddarna?




Stensättning rund 10 m i diam..
Jojo..
Vad menas med dom "röda" stenarna i röset?
Ett vanligt "fenomen" jag börjat observera...




Precis nedanför det stora röset ligger stora stenar i en annan stensättning
i mitten är ett större stenblock,delat såklart med en "L formad uthuggning
i ena hörnet.."


Stensträngsystem
bestående utav 3 stensträngar med en 
sammanlagd längd av 275 m .
Två bildar en "fägata" och den tredje en "fålla"
Alltså v** f**?
Man har alltså anlagt en "fägata" i koppling till gravfältet?
Tycker du det låter logiskt..?