lördag 4 maj 2019

Torsne,Alunda


Jag har kollat in ett "gravfält" vid Torsne,
man svänger in efter Alunda kyrka mot
Ekeby så ligger det vid en sväng inne i skogen.
Här fick jag verkligen "lägga band" på mig då
det finns många och stora gravfält här..


Hade det inte varit för gpsen hade jag aldrig hittat hit..


gravfält  VNV-ÖSÖ utgöres av
1 hög
59 runda stensättningar
7 kvadratiska stensättningar
2 rombiska stensättningar
9 triangulära stensättningar
32 resta stenar
varav 28 ingår i 2 stenrader..

"kul...verkligen.."
Jag antar att dom "närliggande" gravfälten hört ihop 
med detta..



Stensättningarna ligger tätt omkring varandra..
Varför har man gjort såhär?
Seriöst varför har man lagt stora "rombiska" stensättningar??
Var "representerar" allt detta?
Har varje "asagud" haft sin egen "stensättning?
Eller vad?


Sen i utkanten står en rest sten i hörnan av en större
triangulär stensättning..




Sen mitt bland alla dessa enorma geometriska
stensättningar står dom resta stenarna ..


I en spikrak nordlig linje..
Förklara för mig vad för "primitivt folkslag" som
lyckats med denna enastående bedrift  runtom i Uppland..



Som ni ser så är skogen väldigt snårig,allt är igenvuxet,många träd
har vält och ligger hulle rom buller här.



Historien som försvann..
Historien som ingen vet någonting om .
Inte f** reser man 32 stenar  i en spikrak nordlinje utan
ett syfte..
Senast någon var här och "dokumenterade" var alltså 1978 det är 
över 40 år sedan.