lördag 4 maj 2019

En liten tur


Idag fick min adhd "härja fritt"..
Så istället för att spendera kvällen vid Broborg
 körde jag bara på.
Tuna kyrka  blev första stoppet..
Jag vart oerhört förvånad ,paff och en aning 
förvirrad mer än vanligt.


Tuna kyrka alltså,2 runstenar på denna gigantiska
kyrkogård..


Alunda kyrka



"nonsensinskrifter" hör till mina favoriter i runstens  tolkningarna..

Sen körde jag raka vägen emot Torsne där det ligger ett 
"resta sten" gravfält  efter svängen..
Det var helt galet..


Ekeby kyrka..
När man åker runt som jag gör..Och ser allt detta..
Så började iallafall jag att ifrågasätta hur denna "missionering"
egentligen har gått till i landet efter ett 40 tal kyrkobesök..
Det Uppländska folket har rest stora stenar i långa raka stenrader
utformat deras "gravfält" i sådana exakta geometriska stensättningar
grävt stora högar osv men inte haft "kunskaper" i att bygga stenhus?
Då det inte finns ett enda "forntida""stenhus" annat än "kyrkor" i Uppland.
Hur har missioneringen  lyckats  få folket att inte bara bygga upp
dessa "stenkyrkor "
(nu kan man inte se stenarna då allt är överappat"
sedan övertyga folket att donera sina gods och gårdar som varit i 
familjens ägo i sekler,och sedan ge upp en tiondel av allt dom
tjänat till en helt ny  religion/organisation i landet som dessutom
inte ens talade eller skrev på ett språk som folket förstod..
Hur tror du det gått till??


Vilken del i "Bibeln" utgör denna dörrs ornamentik då?
Noaks flykt i arken?



Bladåker kyrka..