måndag 27 maj 2019

Ekbacken Knivsta


Ekbackens gravfält har fått min fulla uppmärksamhet
sedan jag besökte det förra veckan..
Idag  kunde jag inte hålla mig längre utan åkte hit igen..
"ska ta en promenad med hundarna" sa jag till mamma..
Då hon envisas med att "fula gubbar" gömmer sig vid mina gravfält.
Vilken "ful gubbe" skulle sitta mitt inne i skogen på ett gamalt gravfält en
lördagseftermiddag kan man ju undra..



Det här stället stör mig.
Då stenarna står så märkligt placerade,och inte i några direkt
specifika riktningar utan 3 och 3 varpå ena stenen oftast är vriden
mot ett annat 3par,och sedan ligger det stora stensättningar runt i något
slags "system"?


Men som sagt det är totalt igenvuxet...
Sen började det och spöregna när jag hade som roligast..


Den här enorma "pjäsen" som har stora stenar runt,
varpå dom resta stenarna står precis  bakom funderar jag på.
Jag skulle vilja koppla ihop den med
Sigridsholm,Odenslunda i Fresta,Broborg,Vaxtuna som har
"liknande strukturer"..