torsdag 16 maj 2019

Ekbacken ,gravfält Knivsta


Strax innan avfarten mot Uppsala ligger
en badplats man kan parkera.
Några 100 meter längre bort ligger Ekbacken,
och bara ytterligare några 100 meter mellan åkern ligger ju
Wallox-säby..


Gravfält 195x70 m N-S
utgöres av
ca 50 runda stensättningar
5 rektangulära stensättningar
4 kvadratiska stensättningar
och ca 20 resta stenar

Idag är det totalt igenvuxet så jag hade inga direkta förhoppningar att
kunna se något..
Men där fick jag så att jag teg..dubbelt upp..


Så här stora stensättningar har jag nog aldrig skådat på ett
uppländsk gravfält ..Stenarna här är gigantiska..
Hur sjuttton har dom anlagt detta??


En stor rektangel varpå stora "klumpstenar" ligger synkade i rader
efter som går mot andra stora stensättningar..


Sen har vi det här "fenomenet"
jag tror dom vill kalla detta för "blockgravar"..
Alltså v** f**?!?

Men det intressanta här var att en utav dom största sk
blockgravarna vars stenar runt denna "Jättesten" var typ lika stora som jag..
Och på andra sidan står dom resta stenarna varpå det ligger packat
med olika slags stensättningar runt och i..



Här var det totalt igenvuxet som ni ser..
Men dom resta stenarna här har man knappast flyttat på sedan dom 
restes..garanterat.Formerna på stenarna är samma som överallt,
samma system i raderna oxå väldigt snyggt gjort..
Mycket av dom resta stenarna här var sk "pyramidstenar" som stod
vinklade mot varandra,väldigt tätt oxå..




Den röda pyramidstenen står i en rad av 3,och brevid den står en annan 
pyramidsten 


I anknytning till dom resta stenarna är denna
gigantiska sten,som är omringad av en cirkelformad
stensättning som går runt alltså..
Vad är detta?






Sen har man ju sina "favoriter",jag gillar stora "delade" stenar som ligger
i  specifika riktingar.Brukar alltid kolla väderstrecken
när jag stöter på sådana här...


Ni kan inte förstå detta,jag kan inte det heller 
men jag försöker verkligen.
Man anlägger inte sådana här stora "gravfält"
utan en "mening" .
Det är ju samma stensättningar överallt.
Bara att här är det så enorma proportioner..
Jag fattar ingenting..
Det känns som om nån hängt mig upp och ner i ett träd..







Här såg jag något intressant..
Det är delade stenar som ligger några meter i en rad
varpå nästa delade sten faller in i samma mönster..




Nu har jag fått något att fundera på ett bra tag..
Ska mäta upp stenarna här och se vad jag får fram..
Intressant..