söndag 14 oktober 2018

Vallby åsen Husby-Långhundra


Jag har varit här nästan hela sommaren,
gått och mätt bland mina stenar bland korna.


Jag har mätt avstånden emellan stenarna samt
från början av åsen och ner till backen.
När man kommer upp hit så ligger det 3 högar i
kanten varpå sedan stenraden börjar.
Så det har jag roat mig med idag..


Att det stått flera stenar här utgår jag ifrån,man kan ju bara 
undra ifall dom stenarna som ligger utspridda
i backen har stått på åsen..
Så att vara "tokig" har sina fördelar då jag fick 
den enastående iden att skriva ut stenarna i 3d,
samt dom som ligger i backen och sedan
sätta dom i min lilla egenkomponerade
skalmässiga konstruktion av åsen..


Det ligger stora utgrävda gropar här och var,
men här har inga "arkelogiska" fynd hittats vad jag vet,
är inte det märkligt.Ett utav det absolut största
stället i Uppland där även sjön har gått nedanför i forna tider.
Men här finns inga "båtgravar" eller "runstenar" för den delen..


Vid den första stenen i raden ligger denna som har fyllt med små hål i .
Har sett sånna "här stenar" på andra ställen,Lunds Backe i Östergötland,
på mitt gravfält bakom huset,uppe vid Vaxtuna..osv..


Sen har vi denna sten som även utmärker sig,då den ser ut
att vara sammanfogad av 2 olika stensorter,har spruckit på sina ställen.
Men ifall man nu bestämmer sig för att förstöra detta ställe vilket 
kommer att ske så småningom så har jag  "några " bilder härifrån att 
trösta mig med.Här finns inte en enda "runsten"..Är inte det märkligt?


Ska bara visa hur en runsten som är inmurad på baksidan av 
Husby-Långhundra ser ut utan rödfärg.


Nåväl tillbaka till Vallby..