torsdag 11 oktober 2018

Snåttsta,Markim


Bakom Snåttsta gård ,gamla vägen till Vreta och Bergby 
här står 2 stenar,jag går här nästan varje dag,varenda åkerplätt
här ute har jag varit vid,och inne i skogarna.
man blir lite tokig efter några år.Jag hoppas väl att
"poletten till slut trillar ner" i det långa loppet.


Jag tycker det är så konstigt bara.
Alltihopa."Inga har rest stenar" "Jarlabanken" Öpir runristare,
osv..Sedan läser man "runologernas expertutlåtanden" 
-öhh ja men han som knackade stenen har inte...behärskat
den grammatiska runologiska formeln..han har helt enkelt
knackat fel..
Jag har läst Upplands runinskrifter sida för sida
(jag har aspberger/Adhd så jag är ..oerhört petnoga)
Jag har tom besökt stenarna,fotat dom,och ritat av dom
trots att det finns "teckningar",därav går jag lite längre
och ritar av stenarna i olika lager,runslinga,runor,
kryss och punkter, osv.
Sen var dom står,hur dom står,vad som finns i närheten osv..
Det stör mig att alla sk runstenar i Uppland är 
"kristna",det stör mig att alla sk namn på dom flesta 
stenar är så absurda och oftast endast knackat på 
just den stenen.Och det som stör mig allra mest
är när "runologerna" inte kan "tolka stenen" så
är det helt enkelt för att "runknackaren" inte
"behärskat runorna".
Jag får helt enkelt inte ihop det.




Några 100 meter härifrån ute på en liten åkerhäll ligger
en liten bergsklack med sk skålgropar där jag brukar sitta och sura..








Göbekli Tepe är orienterad i ..håll i er nu... NNV-SSÖ