lördag 13 oktober 2018

Lunda


På andra sidan Lunda kyrka går det 2 långa stenmurar
 som slutar en bit in i skogen,
jag brukar ströva runt här.
Finns några gravfält i skogarna här oxå såklart.



Skogen här är oerhört snårig men nu har dom röjt lite på en del ställen,
varpå jag letade efter den "resta stenen" som skulle finnas här bla..


Detta "gravfält" mitt inne skogen.
100x20 m ÖNÖ-VSV
Utgöres av 8 runda stensättningar
1 rektangulär
och 1 rest sten (osäker)..

Den enda runda stensättningen jag hittade var
den på bilden.
Nu syns den bättre än förra ggn jag var 
här eftersom skogen är så
tätt..


Här har vi en röd sten igen.
Undra vad den "symboliserar" då jag sett det på många 
andra "runda stensättningar",sen brukar jag alltid
ha med mig kompassen för att se i vilket
väderstreck den ligger i samt stenarna osv..
Provar lite olika teorier som dyker upp i huvudet..