tisdag 4 juli 2017

Vreta kloster , Linköping


Vreta kloster var bara ett måste på hemvägen att besöka då detta kloster haft 
en stor avgörande roll i kampen om Uppland.
Vreta kloster samt Nydala kloster håvade in en 
väldans massa gods,gårdar  jord osv av stackars
överkörda bönder och frälseätter.
Det är för mig totalt ofattbart hur en fransk 
klosterorder kan bosätta sig här i Sverige och även lyckas 
med att få storhövdingar,kungar,ätter att ge upp sina
gods gårdar  som varit i familjens ägo i generationer
och ägodelar för att få en plats
i deras förbannade kyrka.
Det är så sjukt.


"Jo men det har säkert stått en träkyrka här innan" idioter




Opus Spicatum
finns öven i tornrumet i Eds kyrka Upplands väsby..
Är det oxå en "cictersiern kyrka då eller"





Det hände mig något märkligt.
Jag tror inte på" hokus pokus" eller kan se" konstiga saker."
Men när jag gick in i Sverker kapellet så började jag stortjuta.
Jag kände sådan enorm vördnad och respekt att jag tom gick ner på knä.
Sen satt jag där ett bra tag.
För om vi nu ska välja sida så står jag på Eriks utan tvekan.


I  kanten på Magnus rummet så var en detalj jag inte såg utan fick höra om
tur det..Det va ri kanten av rummet som det är en inknackad "runrad"..





'