måndag 10 juli 2017

Broborg ..igen


Då jag bor mitt i alltihopa så brukar jag variera lite i veckorna.
Jag är alltid ute nånstans.Nu släpade jag med mig syrran till Broborg.
Hon ville fota och jag titta på stenar.Utmärkt.
Sen är det kul att höra andras åsikter om mina platser.
-vad har dom brytit här sa hon..
-det ska föreställa en "fornborg " sa jag.
Tom hon köpte inte den teorin och hon kan inget om sådant här.



För om nu detta ska föreställa en sk fornborg,vore inte det mest
 logiska att ta bort stenen högst upp där dom enligt historiker,forskare 
skulle ha haft sina
boplatser ? Va ? Det som är ännu dummare är denna sk
 "heliga trefaldighetskälla" som ligger längst
ner ,man har alltså anlagt en försvarsborg med vatten på andra sidan?
Sen har vi den fantastiska teorin om kallmurning alltså murning av sten utan murbruk.
Som förklarar teorin om varför stenarna ligger i dessa ringformade vallar.


Om vi nu tänker lite längre än "Amen" så.
Vad tror du man sysslat med här?
För min egen del så tror jag att dom brytit något här,typ
koppar eller malm.Några ställen ser man att dom haft kunskapen 
av murbruk.


Längst med denna farled sk Långhundraleden ligger 4 andra "fornborgar"
med ca 3 km mellanrum..Är inte det märkligt??
Dagens historiker och forskare är eniga i att det Uppländska folket
varken kunde skriva eller läsa..
Utan har i århundraden istället ägnat sig åt att knacka /ristat/huggit fel
i sten då man inte heller har begagnat det "runologiska språket "rätt heller.
(Seriöst läs Upplands runinskrifter ,jag har det ordagrant,
"vi som har Aspberger är som ni vet mycket nogranna" )



Jag gillar stenar med hål i.
Jag brukar roa mig med att rita av alla små hål och sedan köra in det 
i ett datapogram som heter Stellarium.
Det är oerhört rogivande att lyckas pricka in dessa obetydliga prickar
till en fulländad stjärnhimmel.

.