tisdag 4 juli 2017

Lunds Backe .Östergötland


Ca nån km ifrån Vallerstad kyrka ligger detta enorma "gravfält" som kallas
Lunds backe.
Alltså v*** f*** !?!?


Det ligger på en enorm åsrygg,där det står en hel del resta stenar,
med en idiotförklaring till att dagens forskare 
"trooooooor" att det nu kan vara ett
slags astronomiskt kalendarium..
Men här kommer det tragiska..
Tror du någon överhuvudtaget varit här och mätt stenarna,avstånden,,
-Nä men det är så förstört så därför skiter vi i det och 
skriver om hedniska ritualer istället.
Men se där kommer jag in..
Mej kan ingen lura längre..


Mitt mätthjul är en bland dom bästa köpen jag gjort.
Jag har det alltid med mig.


Sen kollar jag även på stenarna. 
(alla stenar även dom i buskarna,backarna.dikerna)
Hur dom ser ut,vinklar,vad för sten,om den är "lagad" osv.
Den här stenen  har ett hål med en liten uthuggen springa?..
Jag ska visa.


Tycker du det här ser "naturligt ut" på ett av Östergötlands "största gravfält"
Vi fortsätter..


Som ni ser så sluttar det på ganska rejält..
Ena sidan som är brantare ligger större stenar..


Högst upp ligger en anlagd stenlabyrint som dom registrerat som 
"stenkrets".Man ser klart och tydligt att det är en labyrint.
Jag har naturligtvis räknat alla stenarna här.
Det intressanta är att det står 4 större stenar runt den som sedan
 anknyter andra högar och
stensträngar.."just sayin"


Sen har vi alla dessa rader med stenarna.
Dom gick jag och mätte avstånden mellan samt hur långa raderna var,
osv..Ganska exakta "data"


Jag är så trött på all den här okunskapen och oförståelsen 
samt denna enorma brist på respekt för dom som anlagt den här i början.
Ingen idag bryr sig eller vill veta.
Ingen annan än jag...


I mitten av den stora stenraden ligger en ihopfogad sten.


I utkanten ner mot ängen står denna sten som jag tjoade högt över.
Jag har sett en "liknande" sten i knista hammar Häggvik,och på kullen vid
Gnista mitt emot Ica innan du kommer ner till Uppsala.




"Titta vilken märklig svampbildning i 3 olika gråskalor på stenen"


"Skogsrud i sitt esse"


Sen såg jag den här stenen och tjoade högt igen.
Den är nämligen full med "hål"


Jag har naturligtvis roat mig med att rita av alla prickarna.


Vad tror du dessa "små gropar" kan "representera "
varför tror du man "Knackat" in alla dessa små hål
i en sten på ett utan Östergötlands "största gravfält" ?
Det vet jag
Jag ska berätta en hemlis...
Titta upp






Det är han med hatten igen..
Jag har "Bättrat" på ornamentiken så ni kan se bättre ..
"dvs den gråaktiga svampbildningen i 3 olika gråskalor."