lördag 15 juli 2017

Gustavium Uppsala


Tack vare den snabba tekniken idag så är nästan allt tillgängligt.
Att åka världen runt och söka i museumsamlingarna kan idag göras
med några snabba klick på datorn istället.
Förvisso är det alltid lika trevligt  att vandra omkring på Brittiska museumet i London.
Men nu när alla museum lägger upp sina samlingar på internet så brukar jag 
ägna några timmar på kvällskvisten att leta igenom olika museums fynd och föremål.
Jag har som sagt ett "öga" för detaljer.
Ser jag en sak så kommer jag ihåg den.
Bilden ovan är från ett svärd som står i en monter på Gustavium i Uppsala
(ett av mina favoritmuseum,speciellt Olofs monter såklart)
Vilken kultur tror du det här svärdet har tillhört då?
Det vet jag.. 


Hela Upplands historia bygger på kristendomens 
seger över hedendomen.
Man har i alla sekler jobbat hårt med att utrota alla spår
av det forna Uppland tom tiden har anpassats till
kristendomens påhittade helgon osv.

Idag sprängs bergen bort,
våra gamla gravfält och "kultplatser" jämnas med marken
Fynden och föremålen som hittats paketeras in i någon monter eller
"försvinner".

Ingen idag bryr sig eller är intresserad.

Om det inte hade varit för alla dessa gravfält jag åkt till,platser
kyrkor,ruiner osv så hade jag varit som ni.
Det är totalt oundvikligt att inte få en annan uppfattning eller
kunskap om detta landskap när man åker runt.
Det är så mycket ,det är så omfattande.
Hela Uppland är ett enda stort gravfält.

Kristendomen har förstört allt.